Alejandro González Iñárritu (‘Birdman’, ‘The Revenant’) kwam niet bepaald onopgemerkt de filmwereld binnengekuierd met zijn eerste film. ‘Amores perros’ is een rauw, hard, vaak weerzinwekkend anthologisch verhaal dat zich afspeelt in een onveilig en vijandig Mexico City.  

Octavio ontdekt dat zijn rottweiler een natuurlijk vechtersbaasje is en zet hem in in illegale hondengevechten om zo geld genoeg bijeen te sparen om er vandoor te gaan met het lief van zijn agressieve broer. Maar dan wordt zijn broodwinning neergeschoten door een rivaal. Hij laadt het gewonde beest in zijn auto en snelt ervandoor.

Op hetzelfde noodlottige moment kruipt ook topmodel Valeria in haar wagen. De twee knallen op elkaar in een afschuwelijk accident. Valeria loopt een verwonding op aan haar been dat wel eens het einde van haar carrière kan betekenen en een zekere druk op haar relatie uitoefent.

Dan passeert ook de mysterieuze El Chivo. Al snel vang je hints op van een diepgeworteld persoonlijk trauma, en mochten de hints niet duidelijk genoeg zijn: de zo goed als dakloze man neemt overal waar hij gaat zijn roedel viervoeters mee. Wanneer hij Octavio’s gewonde hond opmerkt, sleurt hij het halfdode beestje uit de auto.

‘Amores perros’ was een baanbrekende film op verschillende vlakken. Zo populariseerde Iñarritu met deze prent het zogenaamde netwerknarratief, de vertelstructuur waarbij de verhaallijnen van de schijnbaar willekeurige personages op een bepaald punt samenkomen. Bovendien won de controversiële film talloze prijzen, zoals de Grand Prix op Film Fest Gent, en brak hij de weg naar de Oscars wagenwijd open voor mede-Mexicanen Alfonso Cuarón en Guillermo del Toro.

woensdag 10 april