De vraag of kunst het leven imiteert, of het leven kunst, is irrelevant in het geval van de buitenissige regisseur David Lynch, voor wie kunst gelijk is aan het leven. Lynchs creatieve producten mogen dan wel surrealistisch zijn, ze ontspringen telkens vanuit een welbepaalde persoonlijke achtergrond en filosofie. Lynch beleefde zelf een plezierige jeugd in het idyllische Missoula (Montana), een klein provinciestadje dat later model stond voor bijvoorbeeld Lumberton in 'Blue Velvet' en 'Twin Peaks' in de gelijknamige tv-serie. Hij studeerde aan de Pennsylvania Academy of Fine Arts in Philadelphia - toen een groezelige, vervallen stad, als het Los Angeles in 'Mulholland Drive', waar veel gebeurde dat het daglicht niet kon velen.
Regisseur Jon Nguyen gaat op zoek naar dat bepaalde 'iets' van David Lynch en waar het vandaan komt. Cineast, muzikant, kunstenaar, goeroe en koffiekenner David Lynch voert ons terug naar de roots van zijn creativiteit. Een portret van de kunstenaar als jongeman, vertolkt door hemzelf als ontspannen en openhartige grijsaard. Met de nadruk op zijn schilderwerk en hoe hij een warm nest inruilde voor de zoektocht naar zijn duistere kant. Nguyen en zijn team hadden al eerder Lynchs creatieve voetstappen gevolgd in Lynch, een documentaire over de film 'Inland Empire' (2007). Maar nu kiest Nguyen resoluut voor een focus op de buitengewone en unieke connectie tussen Lynch zijn leven en kunst, waardoor het resultaat intiemer is dan elk ander interview met Lynch ooit. En geheel in stijl baadt het portret van Lynch in de typerende bevreemdende, buitengewone, lichtjes verontrustende sfeer.
Een perfect eerbetoon aan het unieke genie en een intieme kijk op het leven van het creatieve brein achter onder andere 'Eraserhead', 'Mulholland Drive', 'Blue Velvet' en 'Twin Peaks'.
Deze film speelt momenteel niet.