Onze klassieker van deze editie, ‘El verdugo’, plaatst de galg in galgenhumor. Amadeo is een beul, in de archaïsche zin van het woord. Hij vervult zijn plicht met eer, maar vreest dat niemand zijn positie zal willen overnemen wanneer hij met pensioen gaat. Bovendien heeft zijn nogal luguber beroep rampzalige gevolgen voor het liefdesleven van zijn dochter. Carmen lijkt gedoemd om een oude vrijster te worden aangezien alle mannen het op een lopen zetten wanneer ze erachter komen wat de job van hun toekomstige schoonvader is.
Maar dan begint Carmen een affaire met José (Nino Manfredi), een knappe begrafenisondernemer met exact hetzelfde probleem. De twee lijken voor elkaar gemaakt en willen meteen trouwen. Ook voor Amadeo komt het huwelijk zeer gelegen: hij denkt in José immers de perfecte opvolger gevonden te hebben. ‘El Verdugo’ werd gemaakt in volle Franco-periode maar kon wonderbaarlijk de censuurcommissie ontsnappen. De film wordt gezien als één van de grootste Spaanse films, grappig, visueel mooi en boordevol virtuoze dialogen.
Inleiding door Tim Maerschand (Urgent.fm).
En nuestro clásico de esta edición, El verdugo, el humor negro alcanza el colmo. Amadeo es un verdugo, en el sentido arcaico de la palabra. Cumple con su deber con honor, pero teme que nadie quiera sustituirle cuando se jubile. Además, su profesión bastante macabra afecta desastrosamente la vida amorosa de su hija. Parece que Carmen está condenada a ser una solterona, puesto que todos los hombres se marchan al enterarse de la ocupación de su futuro suegro.
Pero entonces Carmen se lía con José (Nino Manfredi), un guapo agente funerario que tiene un problema idéntico. Los dos parecen destinados a estar juntos y quieren casarse inmediatamente. También a Amadeo esta boda le viene muy bien, ya que piensa haber encontrado en José el sucesor perfecto. El verdugo se filmó en pleno periodo franquista, pero logró escapar maravillosamente de la comisión de censura. El filme divertido, visualmente atractivo y lleno de diálogos virtuosos se ve como una de las mayores películas españolas. Además, es el filme absolutamente favorito de Pedro Almodóvar, el que le incitó a hacerse cineasta.
Introducción por Tim Maerschand (Urgent.fm).