⚠️  De vertoning van FilmAtelier: Synecdoche, New York op maandag 30 maart wordt mogelijk verplaatst naar een latere datum . Dit om de verdere verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) tegen te gaan. ⚠️

Wie een ticket had voor deze vertoning kan dit voorlopig behouden. Zodra we meer informatie hebben, word je op de hoogte gebracht via onze website en social media.



Geen grootse psychoanalytische theorieën, wel een poging om iets onder woorden te brengen wat steeds ontglipt. Deze keer verzorgt Eli Noé de inleiding met als titel: Het Mise-en-abyme van Charlie Kaufman.

Het gaat Caden Cotard niet voor de wind. Geteisterd door hypochondrische angsten en wanen, twijfelt hij aan zijn carrière als theaterregisseur en geraakt alsmaar meer vervreemd van zijn gezin. Wanneer hij wordt verlaten door zijn vrouw en vierjarig dochtertje, lijkt zijn leven een dieptepunt te hebben bereikt. Maar zijn redding komt in de vorm van een prestigieuze kunstprijs, die hem in staat stelt een even grandioos als waanzinnig project op poten te zetten: een 24/7 doorlopend theaterstuk dat overvloeit in het leven zelf, gespeeld in een gigantische loods in New York.

Het is het begin van een infernaal spel van ontdubbelingen waarin de verhoudingen tussen fictie en realiteit, tijd en ruimte, zelf en ander,... finaal op losse schroeven worden gezet. Met zijn regiedebuut en magnum opus Synecdoche New York (2009) zet Charlie Kaufman de weg verder die met films als 'Being John Malkovitch', 'Adaptation' en 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' was ingeslagen.



Film kan je raken, boeien of nieuwsgierig maken. Acht sprekers trachten te verklaren waarom dit bij hen het geval was bij een bepaalde film, en wat de psychoanalyse daarover kan vertellen. In het Filmatelier willen we iets belichten van het onbewuste dat doorheen een filmische ervaring kan opduiken.