Robert Nelson
— War is Hell, 1968, 29’, Z/W, 16mm
War is Hell is misschien wel de meest uitdagende film die de Amerikaanse regisseur Robert Nelson ooit maakte. In samenwerking met William Allen creëerde Nelson een oorlogsfilm die de gruwel van de Koreaanse oorlog niet uit de weg gaat. De onontkoombaarheid van geweld, seksuele agressie en zinloos bloedvergieten zijn terugkerende thema’s. Nelson zou Nelson echter niet zijn moesten deze wreedaardigheden niet gecombineerd worden met experiment en zelfs snedigheid. War is Hell is een bizar oorlogscircus, waar realistische representaties van oorlog naadloos verweven worden met vaudeville gags. Als je oorlog an sich al vervreemdend vond, heb je dit nog niet gezien.
Robert Nelson
— Bleu Shut (30 Minutes), 1970, 33’, Kleur, 16mm
Laten we meteen open kaart spelen: Bleu Shut (30 Minutes) duurt geen 30 minuten, maar 33. In die periode krijgen we “a boatgame and entertainments” te zien. Er zijn verschillende foto’s van boten te zien en per boot krijgen de off-screen spelers één minuut om de juiste naam te kiezen uit vijf opties — pakweg Huluvit, Aft-r-yew, Please Doo, Dagnabbit, Herump en Gobsa Gals II. Kiezen ze snel, dan verschijnen er uiteenlopende beelden van hondjes, Hawaiiaanse dansfeesten of een vrijend koppel. Zo niet, klinkt een buzzer. Bleu Shut (30 Minutes) is typisch Nelson, een mix tussen absurdisme en structuralisme waar spelenderwijs filmische tijdsbeleving geëxploreerd wordt.
Standish Lawder
— Necrology, 1970, 12’, Z/W, 16mm
De Amerikaanse filmmaker, fotograaf en filmhistoricus Standish Lawder is vooral gekend voor zijn structuralistische en conceptuele cinema. In Necrology spelen tientallen pendelaars de hoofdrol, samen geworpen op een roltrap in het New Yorkse Grand Central Station. Waarheen ze op weg zijn is onduidelijk, maar in slow motion en achterwaarts afgespeeld, lijken de forenzen wel naar de hemel op te stijgen — een necrologie is immers een lijst van de doden. Lawder schildert een portret van mensen op weg, wiens doelen, verlangens en eigenaardigheden voorbij het oog van de camera glippen.