Wie tegenwoordig een inhoudelijk debat voert, wandelt constant over hete kolen. Als men zich kritisch uitspreekt over bepaalde vraagstukken, wordt dit al snel weggezet als verdacht of gevaarlijk. Het debat wordt constant gewurgd en het volk wordt fundamenteel opgedeeld in links en rechts, in goed of slecht. De vraag is: waarom? Regisseur Marijn Poels gaat in zijn nieuwe documentaire Paradogma’ op zoek naar antwoorden achter dit problematische fenomeen. 

Deze zoektocht leidt de regisseur langs verschillende interessante kwesties. Waarom liggen gevoelige grappen steeds moeilijker? Wat is het mechanisme achter de tirannie van de meerderheidsmening? Welke psychologische factoren spelen een rol in de constante bescherming van ons gelijk – vermomd als 
de waarheid? Knap genoeg lukt het Poels om complexe themas als polarisatie, conformisme en intolerantie zichtbaar te maken en uit het diepgevroren debat-circuit te trekken. Daar heerst namelijk een sfeer waarin niemand ooit nog van gedachten verandert over iets; Paradogma’ bezit die vaardigheid alleszins wel.

‘Paradogma’ is het tweede deel van een trilogie; de documentaire is een reactie op de consequenties die Poels ervoer na het uitbrengen van zijn vorige film ‘The Uncertainty Has Settled’. In deze documentaire uit 2017 stelde hij kritische vragen bij de huidige koers van klimaatwetenschappers en het energiebeleid dat daaruit voortvloeit. Poels werd na afloop zowel verketterd als aanbeden door het grote publiek. De prijzenkast liegt echter niet: ‘The Uncertainty Has Settled’ won drie prijzen voor beste documentaire op verschillende filmfestivals. 


De vertoning van ‘Paradogma’ in Sphinx betekent het debuut van de documentaire in de Belgische filmzalen. Om de vertoning nóg specialer te maken zal regisseur Poels ook aanwezig zijn. Hiermee maakt hij het onderwerp van de film mogelijk: het delen van ideeën en het bewust laten botsen van wereldbeelden. Alleen zo kunnen we groeien als mensen.

 

Deze film speelt momenteel niet.