Een voorbeeld: in 2015 werd het schilderij 'Number 17a' van de Amerikaanse abstract-expressionistische schilder Jackson Pollock geveild. De koper, een Amerikaanse miljardair, betaalde er het astronomische bedrag van 200 miljoen dollar voor. Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Vertegenwoordigen dergelijke bedragen de echte waarde van het kunstwerk? Is hier sprake van een zeepbel waar 'verf' kostbaarder is dan goud, maar die ook elk moment uit elkaar kan spatten?

Het zijn deze vragen waarop documentairemaker Nathaniel Kahn in deze film het antwoord zoekt. Hij belandt aldus in de wereld van de internationale kunsthandel met kunstenaars als Jeff Koons die een superstatus gelijk popsterren hebben, met extreem rijke kunstverzamelaars die zonder blikken of blozen vijftien keer meer voor een schilderij betalen dan een paar jaar terug, en met de topmensen van de veilinghuizen Sotheby's en Christie's. Veelzeggend is het verhaal van schilder Larry Poons: ooit gewild, later uit de gratie, en nu weer herontdekt. Wat zegt dat over zijn kunst?

Sundance Film Festival Gand Jury Prize Nominee

woensdag 1 mei